Pages

Monday, December 8, 2014

Självständighetsdagen

Dagen efter ett fenomenalt Glöggrace med Vasa Nation, där team Frida & Frida & Frida tog hem en spektakulär andraplats, var det dags att fira Finlands 97 år av självständighet. Som fanvakt på Teknologföreningen kunde jag inte bara sitta hemma och slappa, utan skulle naturligtvis gå med i studenternas fackeltåg. TF:s phuxmästare Andreas hade också lyckats vaska fram en till liten uppgift åt mig: att hålla det inledande talet då fanorna uppvaktade hjältekorset på Sandudds begravningsplats. Pikkujuttu, eller hur det nu var. Men då jag inte behövde skriva talet själv kunde jag knappast klaga. Dessutom gick talandet riktigt bra!

Så här fint kan det se ut då fanorna samlas vid domkyrkan! (bild lånad av Yle)

Som ni kan se på bilderna är TF:s fana inte någon liten grej. Med geniuset i toppen av stången är dess totala längd ungefär 3,3m, och både vikten och hävstångskraften är därefter. Kadetterna som bar Finlands flagga längst fram i fackeltåget for dessutom iväg i helt hujsig fart. Själv hade jag inga större problem (förutom att svetten rann längsmed ryggen fast jag en stund tidigare frusit på begravningsplatsen), men jag tyckte otroligt synd om vår fanbärare Dana som måste balansera stången och försöka hänga med i marschtempot på samma gång. Att det blåste och duggregnade gjorde ju inte saken bättre. Men sett från den ljusa sidan så fick vi hälsa på presidenten och blev efteråt bjudna på glögg av Polyteknikkojen Kuoro. Och visst är det en upplevelse!

#intebitter



No comments:

Post a Comment