Pages

Saturday, October 17, 2015

Animerat

Eftersom mitt diplomarbete hittills bara legat i startgroparna har jag haft ganska mycket fritid, speciellt då jag inte kunnat spendera någon del av den tiden med att träna pga en mycket envis flunssa. Vad har jag då gjort med all denna lediga tid? Forskat inför dippan? Läst skönlitteratur? Spelat? Umgåtts med vänner? Delvis, ja, men det jag helt klart spenderat mest tid på de senaste veckorna har varit följande:


Första säsongen av Digimon, dvs Digimon Adventures. På japanska, naturligtvis, den engelska dubben är alldeles förfärlig. Där lyckades den finska bättre! Serien råkar höra till mina absoluta favoriter, och det är lika härligt och lika rörande att se den varje gång. Men dit har min fritid försvunnit: till alla 54 avsnitt den första säsongen bjuder på, plus några favoriter från säsong två, dvs Digimon Adventure 02. Det blev bara vissa utvalda avsnitt från den, för som helhet är 02 mycket sämre än originalserien.

Bara för barn, säger du?


Nej, Digimon har ett djup som nog tilltalar även äldre tittare. Bara man orkar följa med och bli insatt i dess lore finner man den väldigt fascinerande (åtminstone gör jag det!).

Men inte nog med det! Då jag igår kom hem från ett dippamöte med en hejdundrande huvudvärk och inte kunde bli varm oberoende av hur mycket jag byltade på mig, vad gjorde jag då?


Japp, det blev Mumin för hela slanten. Så dit for den kvällen, men inte kan jag egentligen klaga (annat än på flunssan)! Mumin är ju bara för bra!

1 comment: