Pages

Saturday, March 13, 2010

Kuorosota

Imorgon är det dags för semifinalen i Kuorosota. Tre körer kvarstår: Marco Hietalas från Kuopio, Ilkka Alankos från Joensuu och Kristiina Brasks från Leppävirta. Två av dem går vidare till finalen nästa veckas söndag. Om jag skulle få välja skulle jag kicka ut Kristiinas kör utan desto vidare ceremonier. Inte för att hon inte har lyckas göra bra arrangemang till olika sånger, det måste jag nog erkänna. Men om någon av dem tre ska vinna så ska det vara Marco eller Ilkka. De har gjort fantastiska arrangemang med sina körer! Marcos idé att först ha killar att sjunga solo i Madonnas Like a Virgin och sedan flickor i Frederiks Tsingis Khan var bara fantastisk, och resultatet otroligt bra. Jag har överhuvudtaget gillat hans körs framträdanden otroligt mycket, och det inte bara för att jag är ett fan av Marco. Också Ilkka har överraskat mig med att göra fina arrangemang, och har fått mig att börja rösta på hans kör också. Det gjorde jag inte de första veckorna :).
Helst skulle jag förstås ha sparkat ut Kristiina för länge sedan...men det beror bara på att jag inte gillar henne personligen :P. För att Virves kör föll ut förra veckan var nog bara rättvist, de hade det "sämsta" uppträdandet. Citationstecken därför att alla förra veckans uppträdanden faktiskt var bra (pssst...kolla in youtubeanvändaren kuorosota4, han har alla uppträdandena samlade): Virves råkade bara vara sämre än de andras. Tyvärr drog hennes kör en bättre version av uppträdandet (Miljoonasades Tulkoon Rakkaus) då det redan var klart att de fallit ut och fick sjunga en sista gång. Lite för sent då redan.

Ni som inte ser Nelonen, Finlands tv4, missar nog en hel del. Den här veckan får varje kör uppträda med två sånger. Marcos ena sång är Tarots Walk Forever och Uniklubis Huomenna. Intressanta val, tycker åtminstone jag. Men det bästa är ju att Marcos åttaåriga tvillingsöner ska vara med och uppträda! Jag hoppas verkligen på Marco och Ilkka! Bara de är i final har det inte så stor skillnad vem av dem som vinner, de har båda gjort ett fantastiskt jobb.

Ett uppträdande som jag bara tycker att jag måste dela med mig av är Ilkkas körs uppträdande förra veckan med PMMP:s Lautturi. Det var utan tvekan det vackraste uppträdande jag sett på tv, det lockade fram tårar i ögonen. Sången är otroligt fin, och koreografin för underbar. Jag sätter med en översättning av texten till svenska, för de som behöver.



Jag väntar här i tunneln
där det kalla ljuset skiner
där mörkrets hundar ylande
möter den där ljusets kör
Allting gick så snabbt
då jag alltid trodde, att jag gradvis skulle ge mig av
Jag skulle ångra mig
men jag vet inte hur
eller ens varför.

Skulle jag klaga halvhögt
Led hem den på hälften blivna resan
Var, åt vilket håll borde man vara vänd
skulle jag ropa, om du trots allt är här

För mig dit där han är
ström, dela dig i två framför min åra
För mig dit där han är
Färjkarl, hör vad jag önskar

För mig dit där han är
till randen av den mörka strömmen
För mig ännu till honom

Under jord och vatten ror flickan
En trög och lugn ström det är

För mig dit där han är
ström, dela dig i två framför min åra
För mig dit där han är
Färjkarl, hör vad jag önskar

För mig ännu till honom

No comments:

Post a Comment