Pages

Tuesday, March 23, 2010

Matematiska formler i dansens virvlar

Så mycket att göra!
Igår skippade jag franskan för att hinna räkna lite mer matematik. Hur smart det nu sedan var, eftersom jag totalt glömt bort att vi som aspirerar på att ta hand om nästa års phuxar (förstaårsstuderanden vid Tekniska Högskolan) imorgon ska iväg på storasyskonskolning hela dagen. Så ingen franska för mig den här veckan. Jag borde säkert maila läraren, men har hittills inte orkat. Ha.

Idag var en lite tung dag, på olika sätt. Fysikföreläsning, matematikföreläsning, håltimme under vilken jag och Nicklas räknade fysik och pratade strunt med Emil, Miika och Antonia. Sedan fysik ex tempore-räkneövning, och direkt då den tog slut danskurs på Urdsgjallar (Teknologföreningens hus, om det är oklart för någon).
Idén med danskursen var att öva några salongsdanser inför årsfesten på lördag. Vi var inte många, men vi hade nog sjuttons roligt! Fast där var vissa färdigt formade par så bytte vi partners varje gång för att få öva med så många som möjligt. Och jag måste säga att det är ett sant nöje att dansa med killar som faktiskt kan dansa och dessutom verkar tycka om det!
Danserna var fairly basic: klassisk vals, cicapo, polonäs och pas d'espagne var alla bekanta från gammeldansen (år 2 i gymnasiet; en gammal tradition i Finland), de nya för mig var mignon och en dansstil från 50-talet. Inget svårt, dock - jag måste t.o.m. dra ner på farten i piruetterna i 50-talsdansen för att inte komma ur takt.

Men visst märker man att teknologandan lever i en! Då jag och Anders övade vals funderade han om vår krökningsradie är för skarp, eftersom vi snurrade runt ganska rejält. I cicapo påstod jag att radien i vår cirkel hela tiden minskar av någon konstig anledning. Och Miika, som utmanade mig och Antonia att göra piruetter på klackarna, fick nog höra om hur balansen är för dålig och friktionen inverkar ännu mer än om man snurrar på tårna. Fysiken och matematiken påverkar nog oss mer än vi egentligen förstår.
And I'm loving (almost) every minute of it! Förutom allt arbete vi måste lägga ner speciellt på matematiken.

No comments:

Post a Comment