Pages

Saturday, March 9, 2013

Weekend in Göteborg

Ett minst sagt hujsigt veckoslut ligger bakom mig, och först nu, en vecka senare, har jag tid att skriva ner några tankar om det. 1-3.3. tillbringade jag alltså i Göteborg för att fira Allianceorchestrets 65-årsjubileum och Chalmersbalettens 50-årsjubileum tillsammans med ett gäng ur Humpsvakar, och dessutom passade jag på att hälsa på kusin Ylva som bor i staden fram till sommaren.

Fredagen började (efter flygresan) med lunch hemma hos Ylva och Adrian, varefter vi tog en promenad till cafét i Röda Sten en bit bort. Vid femtiden åkte jag iväg för att sluta upp med resten av orkestern och Patriciabaletten, som lovat underhålla oss den kvällen. Det blev skumppadrickande och en sitz tillsammans med ett härligt gäng, men som tur hade åtminstone jag ingen väckning följande dag.

Lördagen började med långpromenad i Slottsskogen tillsammans med kusinen, vilken sedan kulminerade i sushilunch. Klockan tre var det dags för Balliancens show på Göteborgs konserthus, och vilken show det var! Det bästa var nog att se Gammelalliancen och Vintagebaletten uppträda, de utklassade nästan den aktiva orkestern och baletten. Efter showen fortsatte kvällen med bankett och efterfest långt in på morgontimmarna.

På söndagen vaknade jag ovanligt pigg trots den korta natten, sade adjö åt kusinen och åkte iväg på sillis. De finländska gästerna var tydligen de enda som orkat/viljat ta sig dit, förutom den aktiva Balliancen, men vi tillbringade några trevliga timmar med bl.a. tipspromenad, brädspel och godispåsefiskande. Alltför tidigt måste hälften av oss åka iväg till flygplatsen, men hur som haver var söndagen en fin avslutning på ett otroligt fint veckoslut!

No comments:

Post a Comment