Pages

Saturday, June 20, 2015

Möjlig hobby

Förra veckan fick jag via Teekkaritytöt möjligheten att prova på bågskytte vid Brunakärrs skjutbana. De som känner mig torde veta att Disneys Robin Hood var min favoritfilm då jag var yngre, och att Legolas eskapader i the Lord of the Rings-trilogin bara gjorde att jag blev mer fascinerad av bågskytte. Egentligen är det lite konstigt att det tagit mig så här länge att verkligen göra något åt intresset, men nu har jag fått prova på att skjuta på riktigt.




Varken bågarna eller pilarna vi använde var så rustika som man kanske föreställer sig då man hör ordet "pilbåge", men de var inte heller de högteknologiska under man kan se i tävlingar. Jag gillade bågen jag fick använda, den kändes bra i handen och var inte för tung att spänna. Det var roligt att märka hur man gjorde klara framsteg från omgång till omgång (vi skjöt alltid tre pilar åt gången), och själv missade jag inte tavlan en enda gång även om det inte blev några bullseyeträffar heller.



Det syns ganska dåligt, men vi avslutade besöket på skjutbanan med en liten tävling som (naturligtvis) gick ut på att träffa äppelsilhuetten ovanpå en människosilhuett. Redan den första omgången föll alla utom fem personer ut, och om jag får skryta så var jag den enda som träffade äpplet med mitt första skott.

Tio meter längre bakåt gick det dock inte lika bra...


Summa sumarum: väldigt roligt tillfälle, måste överväga om jag vill börja syssla med bågskytte regelbundet!

No comments:

Post a Comment