Pages

Thursday, July 9, 2015

Buzzador: Veet Spawax

Via Buzzador fick jag möjligheten att testa Veets nya Spawax som utlovar "salongsresultat i hemmaspaet". Jag gillar ju att testa på nya skönhetsprodukter, och även om vax inte för mig varit någon favoritmetod för avhåring, såg jag fram emot att få testa en till Veet-produkt. Hittills har jag provat deras vaxremsor, rakhyvlar och hårborttagningskräm, av vilket rakhyvlarna gett det enda goda resultatet. Spawaxet används dock utan några pappersremsor, vilket jag ser som en stor fördel då de bara skräpar ner.

Så här ser förpackningen ut...


...och det här fanns inuti den: strömsladd, vaxvärmare och sex vaxskivor.


Vaxskivorna är släta och fina och inte det minsta klibbiga innan man smälter ner dem. De går att köpa skilt, så man måste inte investera i ett helt nytt paket varje gång man vill vaxa benen.

Inuti vaxvärmaren finns en spatel man ska använda för att sprida ut vaxet. För att sätta igång sätter man in önskad mängd vaxskivor, stänger locket och pluggar in maskinen.
Medan den är ipluggad lyser bottnet rött. En vaxskiva smälter på cirka tio minuter, sätter man i flera på en gång tar det lite längre.
 Då det smultit är det bara att sprida ut lite vax på önskat område, låta det torka (vilket går snabbt), och sedan är det bara att riva loss det. Jag rekommenderar att försöka få vaxet så jämnt som möjligt, och helst i ett lite tjockare lager! De riktigt tunna lagren var de svåraste att få loss, och eftersom det är svårt att få vaxet att ligga riktigt jämnt blev det oftast några små bitar vax kvar på huden efter att jag rivit bort största delen. Som tur var gick de ganska lätt att få bort genom att upprepade gånger pressa det använda vaxet mot dem, tills de fastnade i vaxet och lossnade från benet.

Resultatet? Eh...
Visst fungerar vaxet såtillvida att det rev bort största delen av håren på området, men där har vi också mitt problem med vaxet: största delen. Vaxet är trots allt såpass jobbigt att använda att jag kände mig lite lurad då jag ändå måste dra en rakhyvel över benen efter att ha använt det för att det inte fick bort alla hår. Paketet påstod att fyra vaxskivor skulle räcka till båda smalbenen, men det stämde inte alls för min del; i stället räckte de till framsidan av båda smalbenen, så ett helt smalben sammanlagt antar jag.

En annan negativ aspekt är hur kladdig maskinen och spateln är efteråt.

Det är delvis mitt fel eftersom vaxet emellanåt droppade vid sidan om behållaren i stället för rakt i den, men kladdigheten gör mig ändå negativt inställd till vaxet. Det som blir kvar i behållar smälter naturligtvis då man nästa gång vill använda manicken, men allt i locket, på spateln och på sidorna stannar nog precis där det är. Jag kan inte ens vrida på locket längre för att allt vax håller det fastklibbat, och jag måste använda naglarna för att bända upp det.

Summa sumarum vet jag inte ifall jag skulle rekommendera Spawax eftersom jag själv föredrar rakhyvel och/eller epilator, men om du är en person som tycker om att använda vax så tror jag det här kan fungera bra för dig.

Jag har än så länge bara testat vaxet på benen, så jag får återkomma efter att ha provat det under armarna och på bikinilinjen också.

Buzzador är ett företag vars kunder vill få sina produkter testade och utvärderade av vanliga människor. Genom att skapa ett konto på Buzzador kan man få möjlighet att prova på olika produkter i utbyte mot att man berättar om produkterna ("buzzar") både online och offline. Medlemskapet är helt gratis. Är du intresserad kan jag skicka en länk åt dig!

1 comment:

  1. Tack! Nu harmar det inte mer att jag inte slapp med i den här kampanjen ;)

    ReplyDelete