Pages

Monday, August 15, 2016

Läst i sommar del 2: juli

Den fängslande (*host*) serien "Vad har Frida läst i sommar" får nu en fortsättning! Nedan följer allt jag läste i juli.

Between Shades of Gray av Ruta Sepetys
5/5
Otroligt gripande historia om en lettisk familj som under Stalins välde blir skickad till arbetsläger i Sibirien. Rått, naket och hjärtskärande skildras dottern Linas upplevelser och de djup till vilka folk kan sjunka för att få ha det lite bättre... eller för att överleva.
Recension på Goodreads

Truthwitch av Susan Dennard
4/5
En intressant berättelse med ojämn text men fina karaktärer. Boken hade mått bättre av att berätta mer om världen vi befinner oss i, för författaren hade helt tydligt tänkt ut en hel del, men lyckades inte överföra det i text (eller struntade i det, vad vet jag). Jag blev ändå tillräckligt intresserad för att se fram emot följande del i serien.
Recension på Goodreads

Stars Above av Marissa Meyer
5/5
Ett antal berättelser som utspelar sig före och en som utspelar sig efter Meyers The Lunar Chronicles, och alla utvecklar på ett härligt sätt de karaktärer vi lärt känna och älska i serien. Flera trådar från serien knyts ihop i den sista berättelsen och jag var stormförtjust över att få läsa om vad alla hade för sig efter slutet på Winter.
Recension på Goodreads

The Heir av Kiera Cass
3/5
Hur dum The Selection-serien än är kan jag inte låta bli att tycka om den, och blev därför mycket besviken på denna uppföljare till serien. Här möter vi Americas dotter som lyckas ha fler irriterande drag än hennes mamma någonsin uppvisade, och hela berättelsen känns blek. Den google translate-översatta finskan (ja, vi möter faktiskt en finsk pojke i den här boken) gör inte saken bättre.
Recension på Goodreads

Illuminae av Amie Kaufaman
5/5
Briljant. Det är allt jag kan säga. Ett scifiäventyr som var bättre än jag kunde föreställa mig framfört via emailkonversationer, chattloggar, militärrapporter och AI core dumps. Det unika formatet gjorde det bara roligare att själv försöka pussla ihop alla bitar boken gav en.
Recension på Goodreads

The Name of the Wind av Patrick Rothfuss
5/5
En av de bästa fantasyböcker jag läst på väldigt länge! Kvothes berättelse om sina upplevelser är otroligt medryckande och alla karaktärer är så välutvecklade att de skulle förtjäna var sin egen bok. Rothfuss' text är fantastisk, han väver intriger och vinkar om framtiden till en rik berättelse, och han har lyckats ta flera klassiska tropes (finns det ett svenskt ord för det, förresten?) inom fantasygenren och använt dem på helt nya sätt. Jag gillade speciellt hans drakar!
*Nynnar tankspritt på Nightwishs Edema Ruh*
Recension på Goodreads

The Winner's Crime av Marie Rutkoski
3/5
Andra delen i Rutkoskis trilogi lämnade en lite bitter eftersmak då den inte lyckades fixa till de intriger den första boken försökte ställa upp. Texten kändes överdrivet pompös och vid flera tillfällen rentav pretentiös, och karaktärerna betedde sig som om de alla ville utföra sina uppgifter så dramatiskt som möjligt. Förhoppningsvis reser sig berättelsen åter i bok tre.
Recension på Goodreads

No comments:

Post a Comment