Pages

Monday, October 28, 2013

24 oktober

Det första jag kom ihåg då jag vaknade var att det denna dag var 19 år sedan farmor dog. Från och till undrar jag hurpass annorlunda min uppväxt sett ut om cancern inte tagit över den sista gången. Om hon fått se sina barnbarn växa upp, börja skolan, konfirmeras och skriva studenten. Nu blev det inte så.

Under förmiddagen fick jag ett meddelande om att min farmors systers man avlidit under natten, i all stillhet. Det låter kanske som en avlägsen släkting, men just min farmors del av släkten är en del jag träffar så gott som varje sommar eftersom våra sommarstugor ligger på angränsande tomter. Jag visste att han varit dålig en tid, men döden är ändå så slutgiltig att det kommer som en chock varje gång.

24 oktober är också FN-dagen, en dag då man ofta försöker minnas strävandet efter fred på jorden. Datumet har fastnat i åtminstone mitt medvetande som en dag för eftertanke och reflektion över det som då känns aktuellt för mig. Vissa år går det bättre än andra.

No comments:

Post a Comment