Pages

Saturday, October 25, 2014

Helsingfors bokmässa 2014

Det är både min stora sorg och en stor lättnad att utbudet på bokmässan främst består av finskspråkiga böcker jag inte har något intresse av att köpa. Å ena sidan skulle jag så gärna ha möjligheten att hitta nya böcker att lägga till i min samling, men samtidigt är jag ganska säker på att jag skulle komma hem mycket mer pank och med åtminstone tjugo nya böcker.

Ändå trivs jag på bokmässan! Det är fantastiskt roligt att vandra omkring och se vad de olika förlagen erbjuder och hur de lagt upp sin monter. Kyrkans närvaro där, i år under kampanjen Tro på det goda, är också något jag uppskattar. Det är fint att församlingen tar sig dit människorna är!

 Resultatet av ungdomarnas röstning om vad som är viktigt i kyrkan

Bokmässan brukar för min del också innebära möten med släktingar och andra bekanta, vilket inte var något undantag i år heller. Vissa var där och såg sig omkring, medan andra jobbade på olika sätt.

Farbror biskop Björn både blev intervjuad och intervjuade under mässan.

De som följer mig på Instagram kunde igår glädja sig (*host*) åt en bildkavalkad från både bok- och matmässan. De har i många år ordnats samtidigt i mässcentret, vilket är trevligt för besökarna då man har möjlighet att besöka flera mässor med samma biljett. Matmässans tema i år verkade vara Italien, och efter några smakprov på italienska delikatesser kapitulerade jag och köpte med mig några stycken hem. De både ser bra ut och smakar fantastiskt!


Jag rekommenderar väldigt starkt ett besök till bokmässan, även om man råkar vara en sådan där konstig person som inte tycker om att läsa. Det finns mer än böcker att titta på och de intressanta programpunkterna bara avlöser varandra.

Dessutom kan man råka träffa kändisar mitt i vimlet!

Don Rosa!

2 comments:

  1. Jag var också på bokmässan detta år och blev lite besviken på utbudet av svenska böcker!! Men nog kom jag hem med ett par böcker ändå!! :)

    ReplyDelete