Pages

Wednesday, October 28, 2015

Ratatas internetlista

Nanó publicerade igår följande lista som hon önskade att man skulle fylla i. Jag gillar listor, så sagt och gjort! Dessutom står internethistoria nära mitt hjärta. :)


Vad är de tre första hemsidorna du surfar in på när du öppnar din webbläsare?
För det mesta gmail, universitetets webmail och Facebook. Min startsida består av en 3x4 matris där varje cell är en länk till en hemsida, så det är för det mesta en av dessa tolv sidor som blir den första jag klickar upp. Alternativt börjar jag min internetsession med att öppna alla de webcomics jag regelbundet läser i olika tabs; då är de första sidorna jag surfar in på Ctrl+Alt+Del, Iltasanomats seriesida (för de har Nemi!) och Questionable Content.

När började du surfa aktivt på nätet?
Jisses. Jag minns inte! 2001? Absolut senast 2002!

Nämn tre hemsidor du besökte regelbundet för 5 år sedan (som du inte besöker längre).
Trollkarlsskolan.se/Magivarlden.se (minns inte när domänet bytte), icanhascheezburger.com, hotmail.com (då använde jag ännu min hotmailadress).

Nämn tre hemsidor du besökte regelbundet för 10 år sedan (som du inte besöker längre).
hogwarts.nu, IRC-galleria, LegendaryFrog

Vilka internetfenomen/memes kommer du bäst ihåg?
För många!! Men för att nämna bara tre: LOLcats (jag minns deras riktigt första dagar), Twitch Plays Pokémon, och Potter Puppet Pals.

Vad är det bästa/sämsta med internet?
Det bästa är möjligheten att hitta och skapa nytt innehåll, och hur lätt det är att få kontakt med nya personer. Man kan väl säga att samma möjligheter är det sämsta med internet då de används till att på sätt eller annat sprida hat, dålig stämning och felinformation.

Vilka kanaler följer du på youtube?
Bland andra Kayley Melissa som gör fantastiska frisyrinstruktionsvideon, Fine Brothers Entertainment och deras andra kanal REACT som blivit kända för sina kids/teens/adults/youtubers/elders react-videon, The Game Theorists som för fram intressanta teorier om olika datorspel, och Smooth McGroove som gör alldeles otroliga a cappella-versioner av diverse spelmusikstycken.

Vad var det första du någonsin köpte på nätet och vad handlar du idag på nätet?
Jag tror det var ett par pins från hogwarts.nu och fefo.se. I dagens läge köper jag allt möjligt på internet: kläder, böcker, mjukisdjur, datorspel (tack Steam!), sminkprodukter, smycken...

Vilket är det första internetcommunityt du blev del av?
Hogwarts.nu. För alltid i mitt hjärta!

Vilka sociala medier använder du?
Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter, Tumblr, Youtube, Goodreads, Pinterest. Har också ett konto på Last.fm men är inte längre aktiv där.

Vilka appar klarar du dig inte utan på din smartphone?
"Klara sig utan" är ett ganska starkt påstående. De appar jag använder (så gott som) dagligen är Whatsapp, Telegram, Instagram, gReader, Llama, de inbyggda kalender- och emailapparna och Andropas.

Lista 10 bloggar du följer.
Emzi, Caroline, Andetag, Rofa, uhhh... tror inte jag regelbundet följer med några fler bloggar. Hoppar in i vissa nu och då, då de råkar fånga min blick med något visst inlägg.

Vad är dina favorithashtags?
#brunchbrudarna, #bringyourownaluminiumkastrulljuh
Internskämt och inte ens ledsen för det.

Vad saknar du på internet?
Just nu en konkret gemenskap av samma slag som den hogwarts.nu erbjöd mig i mina tidiga tonår.

Vad är din favoritmeme?
Oj jösses så svår fråga! Hur väljer man bland allt som fått en att skratta? Jag ska försöka hålla listan så kort jag kan! De memes som är obekanta går lätt att kolla upp på knowyourmeme.com.
Mmm whatcha say, rage comics, 60's spiderman, Lord Inglip, I accidentally, Slowpoke, Polandball, Rickroll, all your base are belong to us, fail...listan kunde göras nästan hur lång som helst.

1 comment: