Pages

Tuesday, October 30, 2012

Dag 11: Min tro

Här kommer vi plötsligt in i något som är en väldigt personlig sfär för många människor, och jag kan absolut förstå dem som inte vill svara på den här sortens frågor. Det är inte första gången, och knappast sista heller, som jag försöker samla ihop ord för att kunna skriva om vad jag tror på, och tro mig, jag försöker mitt bästa även om det kan låta väldigt flummigt. Men tro är ju på sätt och vis alltid flummigt.
Jag skulle kunna komma ganska lätt undan genom att säga att jag är kristen, men fast det är en väldigt vid definition verkar många placera in kristna inom väldigt tajta ramar. Låt mig alltså specificera genom att svara på några frågor. Tror jag på Gud? Ja. På Jesus? Ja där med. Tror jag på evolutionen? Javisst. På Big Bang då? Ja minsann. På Bibeln bokstavligen? Nej. De här frågorna är inte på något sätt motstridiga för mig, även om många tycks tycka att de är det. Jag tror att naturvetenskaperna kan svara på frågorna om hur universum fungerar, men jag tror också att det finns något mer än bara det.

Det är svårt att förklara, och jag kan inte säga att min tro är absolut. Så gott som varje dag kan jag tvivla på än det ena, än det andra, men bara för att det finns tvivel är det ingen orsak att ge upp helt och hållet. Det finns också en väldig styrka i att veta om att fler personer brottas med samma frågor som jag, och att tillsammans med dem kunna dela på tro och tvivel.


No comments:

Post a Comment