Pages

Wednesday, November 11, 2015

Boktips: The Grisha

Jag hade egentligen tänkt vänta med att skriva om den här trilogin tills jag läst alla tre böcker, men den planen kom på fall då jag på mindre än en dag läste ut den andra boken i serien. För att slippa vanka fram och tillbaka i lägenheten tänkte jag sätta ner energin på ett blogginlägg i stället, och förhoppningsvis bli kvitt lite av min frustration över att inte ha den tredje boken till hands. Varning, speciellt till språkpoliser, för att jag läste böckerna på engelska, och därmed kommer en hel del engelska ord att blandas in i den svenskspråkiga texten!

 Trevligt suddigt den här tiden på kvällen!

Grisha-trilogin består av tre böcker: Shadow and Bone, Siege and Storm och Ruin and Rising. Föräldralösa Alina Starkov är en kartmakare i Ravkas armé, ett land vars gränser länge plågats av sina krigiska grannar och som blivit delat itu av the Shadow Fold, ett område täckt av totalt mörker som infesteras av flygande monster. Under ett av arméns försök att korsa mörkret blir Alinas bästa vän och barndomskamrat Mal anfallen av monstren, och i hennes försök att skydda honom upptäcker hon en slumrande förmåga inom sig som räddar livet på både Mal och alla andra på expeditionen. Magin hon behärskar visar sig vara av en nästan okänd sort, och hon blir genast förd till landets huvudstad för att träna upp sig tillsammans med den magiska eliten, the Grisha, och deras mystiska ledare the Darkling. Från att ha varit en vanlig soldat måste Alina lära sig dels behärska sin magi, och dels att klara av alla intriger och falska vänskaper vid hovet. Att hon efter att i många år varit förälskad i Mal nu börjar känna sig dragen till the Darkling underlättar inte, men då hela landets säkerhet och framtid vilar på hennes axlar är det inga lätta val hon står inför.

Okej, jag vet inte hur lockande jag lyckades få sammanfattningen att låta, men jag vill absolut inte förstöra någons upplevelse av böckerna genom att i det här skedet avslöja för mycket! De här böckerna var så bra! Jag kan inte understryka det tillräckligt mycket. Genom olika bokbloggar hade jag själv utsatts för en hel del hype om serien, vilket gjorde att jag var både vaksamt och ivrigt inställd till dem, men den här gången levde böckerna faktiskt upp till sin hype (jag hoppas den tredje också gör det). Jag älskade att omgivningen var totalt annorlunda från de flesta andra böcker jag läst, då dessa utspelar sig i ett land som påminner om tsartidens Ryssland. Namnen på karaktärer, platser som titlar avspeglar detta, liksom små detaljer i bakgrunden. Att en samovar används nämns riktigt i förbigående, till exempel. Författaren Leigh Bardugo har inte ansträngt sig för att föra fram dessa detaljer, utan låter dem komma naturligt, vilket gör hela läsupplevelsen så mycket smidigare.

Karaktärerna är alldeles underbara, också de jag inte alls tyckte om. Alina är en trovärdig och sympatisk huvudperson som har sina styrkor och sina brister. Hon är underbart sarkastisk och har ett fint sinne för humor.
'Are you that funny?'
'I'm hilarious.'
- Shadow and Bone 
"I'm perfectly capable of being stupid on my own"
- Siege and Storm
Mal började som en lite svagare karaktär, och även om han aldrig blev någon stor favorit hos mig så blev hans karaktär bättre ju längre böckerna framskred. Men min stora favorit är the Darkling själv, mannen som är så komplex att man inte vet vad han egentligen är ute efter, eller om han verkligen är ond eller inte. Jag vet inte när jag senast haft en crush som den här på en bokkaraktär och känner mig lite som en fjortis som hetsigt försöker påstå att Draco Malfoy nog har ett hjärta av guld under den hånfulla fasaden (ledtråd: det har han inte). Jag shippar Alina och the Darkling något otroligt och älskade alla deras scener tillsammans. Det är första gången på länge jag shippar ett par som jag redan nu är ganska säker på att inte kommer att få varandra till slut, men tills jag läst bok tre kommer jag förnöjt att leva i förnekelse.
“The Darkling slumped back in his chair. “Fine,” he said with a weary shrug. “Make me your villain.”
- Shadow and Bone
Var ska jag ens börja med the Darkling? Han är fascinerande. Precis som Alina har han en unik magi, och, som flera gånger påpekas i böckerna, like calls to like. Han avslöjar väldigt lite om sig själv, och det mesta framkommer via andra karaktärer, men det man får veta är ytterst intressant. Speciellt hans gråa moral gör honom fascinerande; gör han det han gör för egen vinning eller för landets bästa? Även efter att ha läst den andra boken kan jag inte svara på den frågan. Moral och svåra val är för övrigt något Bardugo behandlar på ett mästerligt sätt. Alina är inte lawful good, och även hennes "goda" val kan få dåliga konsekvenser. Flera andra karaktärers handlingar debatteras och behandlas också på ett smidigt och trovärdigt sätt. Överhuvudtaget upplevde jag Bardugos sätt att skriva som mycket behagligt; bara två gånger under dessa böcker kändes det som om handlingen eller en karaktär handlande hoppade för snabbt från en situation till en annan. Det är ingen dålig bedrift för en debuterande författare!

Jag ser att det här blogginlägget redan blivit väldigt långt, så jag ska sammanfatta: läs böckerna. De är fantastiskt bra. Gillar man fantasy med ett lite annorlunda perspektiv är de här böckerna perfekta för en. Gillar man romans bjuder de här böckerna till. Gillar man handlingar som inte avslöjar allt på en gång och plot twists som inte är förutsägbara, gissa vad? De här böckerna levererar! Gör dig själv en tjänst och ge dig in i den här upplevelsen.
“You're shaking."
"I'm not used to people trying to kill me."
"Really? I hardly notice anymore.”
- Shadow and Bone
“When people say impossible, they usually mean improbable.”
- Siege and Storm
“Of course not," said Sturmhond. "Anything worth doing always starts as a bad idea.”
- Siege and Storm

2 comments: