Pages

Thursday, November 19, 2015

Disney book tag!

Den här kommer egentligen från Youtube, men eftersom jag inte gör videon där väljer jag att genomföra taggen i bloggform i stället. Reglerna är enkla: för varje påstående, välj en bok som motsvarar det. Mycket nöje!

The Little Mermaid: A character who is out of their element
Den Lilla Sjöjungfrun: En karaktär som inte är i sitt rätta element

Cath, från Fangirl av Rainbow Rowell. Hon är introvert och har alltid stått nära sin tvillingsyster Wren, men då de börjar i college vill Wren leva sitt eget liv och Cath måste konfronteras med collegelivet och en okänd rumskamrat på egen hand. Hon är definitivt långt från sin bekvämlighetszon, men jobbar sig igenom svårigheterna under bokens lopp.

Cinderella: A character who goes through a major transformation
Askungen: En karaktär som genomgår en stor förändring

Will Laurence från Hans Majestäts Drake av Naomi Novik. Då vi först möter Laurence är han kapten i den Engelska flottan och har, precis som så gott som resten av landet, fördomar gentemot drakar och de personer som ingår i landets flygkår. Då Laurence plötsligt finner sig utvald av en nykläckt drakunge måste han konfrontera sina fördomar och glömma sitt gamla liv för att tillsammans med sin drake tränas upp till kapten i flygkåren. Han och Temeraire växer tillsammans, och det visar sig att Laurences erfarenheter från flottan kan komma till större nytta än någon i flygkåren trott.

Snow White: A book with an eclectic cast of characters

Snövit: En bok med mångskiftande karaktärer

Harry Potter av J.K. Rowling. Spelar ingen roll vilken av böckerna, de bjuder alla på ett stort antal varierande karaktärer, de flesta med en fullt utvecklad bakgrundshistoria och unika karaktärsdrag.



Sleeping Beauty: A book that put you to sleep
Törnrosa: En bok som fick dig att somna

Nu har jag faktiskt aldrig somnat medan jag läst, men om jag i stället väljer en tråkig bok blir det Crossed av Ally Condie. Boken lider av ett sällan skådat andra-boken-i-trilogin-symptom, och efter att ha läst den kunde jag inte med gott samvete säga att något väldigt viktigt skulle ha hänt i den. Det väsentliga hade kunnat skötas på 100 sidor, men i stället blir läsaren serverad stora mängder utfyllning.

The Lion King: A character who had something traumatic happen to them in childhood
Lejonkungen: En karaktär som upplever något traumatiskt i sin barndom

Lyra från Guldkompassen av Philip Pullman. Det här händer henne i den boken, så spoilervarning: det görs ett försök att skilja henne från hennes daimon. En daimon är så att säga en fysisk manifestation av din själ, och i Lyras universum har alla en egen daimon. Medan man är barn har daimonen förmågan att byta skepnad, men då man går in i puberteten väljer daimonen en slutgiltig form. Vad för form den slutligen tar berättar något om hurudan person du är. Att skiljas från sin daimon är som att bokstavligen förlora en bit av sig själv, och de flesta personer som utsattes för det dog av chocken. Lyra är bara elva då hon utsätts för ett sådant försök, och det präglar henne genom resten av trilogin.

Beauty and the Beast: A beast of a book (a big book) that you were intimidated by, but found the story to be beautiful
Skönheten och Odjuret: Ett odjur till bok (en stor bok) som skrämde dig, men vars berättelse du sedan tyckte mycket om

Jag minns inte att en boks tjocklek någonsin skulle ha avskräckt mig. Då jag var typ 10 såg jag Borta med Vinden av Margaret Mitchell i min kusins bokhylla och fascinerades av att hon kunde läsa en så tjock bok på engelska. Jag beslöt mig för att själv också läsa den i något skede, och uppfyllde det löftet för ett par år sedan.

Aladdin: A character who gets their wish granted, for better or worse
Aladdin: En karaktär som får sin önskan uppfylld, på gott och ont

Anna, från Anna and the French Kiss av Stephanie Perkins. På Point Zero i Paris önskar hon sig "that which is best for me," och jag vågar påstå att hon får det.
Nu har jag lust att läsa om boken fast jag gjorde det för bara några månader sedan. Tusan. Den är så mysig!

Alla tre böcker är underbara och rekommenderas varmt.

Mulan: A character who pretends to be someone or something they are not
Mulan: En karaktär som låtsas vara något hen inte är

Celaena Sardothien från Throne of Glass av Sarah J. Maas. Att säga något mer skulle vara att förstöra flera överraskningar, men låt mig bara säga att vår kära lönnmördare bär på mer än ögat ser!

Toy Story: A book with characters you wish would come to life
Toy Story: En bok med karaktärer du önskar att skulle bli levande

Harry Potter. Helt klart. Kan någon snälla fixa det här åt mig? Helst för 15 år sedan så att jag kan gå på Hogwarts...

Disney Descendants: Your favorite villain or morally ambiguous character
Disney Descendants: Din favoritskurk eller moraliskt tvetydiga karaktär

The Darkling, The DARKLING, THE DARKLING! 
Hrm. The Darkling från Grisha-trilogin (Shadow and Bone, Siege and Storm, Ruin and Rising) av Leigh Bardugo. Min utläggning i inlägget där jag tipsade om Grisha-trilogin säger det mesta, och hittills har inte min fascination gentemot honom lagt sig. Har han några goda känslor inom sig? Gör han allt för egen vinning? Utnyttjade han bara Alina? Talade Baghra sanning då hon berättade om hans historia? Så många frågor, så få svar!

No comments:

Post a Comment