Pages

Thursday, December 31, 2015

A Look Back

2015 har nått sitt slut, och då brukar det vara på sin plats att ta en titt på året som gick. Det känns samtidigt som om året knappt hunnit börja och som om det hänt så mycket att det inte ryms inom ett år, men så är det väl för de flesta.

Jag funderade på att göra som Emzi och göra ett skilt inlägg för varje månad, men eftersom jag är en lat jävel blir det ett enda sammanfattande inlägg i stället. Det tvingar mig å andra sidan att fokusera mer på de stora händelserna under året, i stället för att berätta om varje dansträning jag varit på. Både bra och dåligt!

Januari

Jag tillbringade största delen av månaden på xqrr i Sydamerika tillsammans med 18 andra teknologer. Det var utan tvekan en av de absolut bästa resorna jag varit på. Vi besökte fem länder (vissa av oss sex - vi promenerade över bron mellan Brasilien och Paraguay under en ledig eftermiddag) under dryga tre veckor, och de platser vi besökte och personer vi träffade har lämnat bestående intryck på mig. Bara att nu titta igenom de foton jag tog under resan lockar fram flera skratt och en hel del vemod. Jag får knappast vara med om en liknande resa igen, även om det definitivt är något jag kommer att sträva efter!



Februari

Jag fyllde 25 och firade det med att gå på Brother Firetribes konsert tillsammans med Tova. Mitt trainee-kontrakt med Akukon förnyades, till min stora glädje, och jag fick åter hjälpa till i akustikkonsultprojekten på firman. Som traditionen numera bjuder sångledde jag på TäfLANs årsfest och blev mutad med en hel del chokladpengar. Humpsvakars skivinspelningsveckoslut bjöd på mycket sjungande och en hejdundrande avslutninssitz. Jag hann också vara kvällsmässovärd tillsammans med pappa och Tova.
Mars

TF fyllde 143 och firades speciellt kraftigt av oss i TFS13 som arrangerat årsfesten året innan. Vi kattvaktade min studiekompis katter, och jag fick vara med och lägga sista handen vid TF:s revision. Nightwishs nyaste skiva Endless Forms Most Beautiful släpptes, och jag och Tova skaffade oss signerade versioner av den. I övrigt var min kalender främst fylld av körövningar, deadlines och möten.

April

Jag skrev min sista tent någonsin (såvida jag inte fortsätter studera något annat) och firade det med ett glas skumppa tillsammans med Jonny. Jag såg pjäsen Fosterlandet på Svenska Teatern tillsammans med några kompisar och imponerades stort av sättet de använde tvåspråkigheten i pjäsen. Mineia gav sin första konsert, och vi fick glädjas åt väldigt bra feedback! Humpsvakar gav ut sin trettonde skiva Tritonus eller ett Alfabet i Dissonans, vilket naturligtvis firades med både show och efterföljande bankett. Slutligen firades Wappen, i år i mer kringvandrande format för mig.


Maj

Chalmersspexet Vera underhöll än en gång, med mycket högre kvalitet än de senaste Bobspexen jag varit på. Familjen gjorde ett snabbesök till Lökvik, men jag måste snabbt åka hem för att hinna delta i Kajsas möhippa. Den inkluderade bl.a. att jag satt på en hästrygg för första gången på mer än tio år. På städdagen ställde jag med några kompisar upp en stor försäljningsplätt i Pestparken, och en fredagskväll drog ett annat gäng till Vichtis för bastu och grillande.


Juni

Blind Guardian bjöd på en alldeles fantastisk konsert på Nosturi. TFS13 firade sin sommarträff, och under samma veckoslut flyttade katterna Eben och Gina in med oss. Jag testade pilbågsskytte och fann att det var en sport jag definitivt kunde tänka mig att hålla på med mer regelbundet. Kajsa och Nathan gifte sig i början av månaden, och i slutet av månaden var det dags för den andra Kajsas möhippa. Jag och Stella hade en photoshoot med Emzi. Midsommaren firades hemma i Haga med ett varierande gäng.

Juli

Uppstartsföretaget Feddy ordnade en tävling jag vann, så jag fick en gratis picknick fixad åt mig. Journey to Splits fyllde upp en del av mina kvällar, och vid månadens slut kunde jag faktiskt se framsteg! Min kusin Kalle gifte sig med sin Nora och firade det i mina gamla hemtrakter. Ganska strax efteråt drog jag och pappa till Lökvik för ett par veckor, där jag bland annat för första gången kokade världens bästa fisksoppa på egen hand. Månaden avslutades med en megakonsert på Ratina stadion i Tammerfors, där Sonata Arctica, Children of Bodom och Nightwish visade den bästa sidan av finsk metal.

Augusti

Min kusin Ylva gifte sig med sin Adrian och jag fick äran att sitta vid Harry Potter-bordet. Jag och Tatu flyttade in i vår första helt egna lägenhet och fick utforska en ny stadsdel. Vi besökte bostadsmässan tillsammans med Stella och Leo och kunde konstatera att bubbelpoolar var årets modegrej. Jag hjälpte också en av Akukons konsulter med att mäta bullret från WKND-festivalen.


September

Höstterminen körde igång med otrolig fart för Humpsvakar och Rumpskakar. Jag och Emzi var på Ratatas bloggträff, och i slutet av månaden hade jag och Tatu inflyttningsfest. Dessutom fick jag klartecken av min handledare att köra igång med ett intressant diplomarbetesämne.

Oktober

Kak'14 besökte Kakkugalleria och insåg varför föräldrarna aldrig lät en äta en hel kaka på en gång. Jag fixade en produkttestningskväll för några kompisar, och vi njöt av kopiösa mängder gott att äta. Baletten hade fortsättningsvis ganska mycket keikkor, men jag hann ändå titta mig igenom hela första säsongen av Digimon och så gott som hela Downton Abbey. Ett besök på bok-, mat- och vinmässan genomfördes också. Halloween firades hos Ninni, för min del i 20-talsinspirerad outfit.


November

Dekadensen samlade TF:s tio senaste styrelser till en superfest. Ett gäng medlemmar som redan borde vara färdiga firade sitz på svenska dagen, samma veckoslut som TäfLANs storLAN ordnades och jag lånade en skrattretande mängd böcker från biblioteket. Jag testade på bågskytte för andra gången detta år och kunde konstatera att det fortfarande var lika roligt. Dessutom fick jag möjlighet att delta i en hjärnundersökning och fick se en cool MRI-bild av min hjärna.

December

Mineia hade en kort julföreställning, under vilken vi lyckades röra flera i publiken till tårar. Julpynten plockades fram hemma och jag njöt av adventstiden. Ett flertal julfester firades, bland annat på Akukon och på TF, och Humpsvakar firade sina 54 år på traditionsenligt sätt. Star Wars episode 7 imponerade mer än jag förväntat mig. Julaftonen tillbringade jag detta år hos Tatus familj, och på juldagskvällen förflyttade vi oss till min familj. 30.12. fick jag äntligen min första dippamätning gjord, vilket var en stor lättnad.

Vilket år det har varit! Jag ser fram emot ett minst lika bra 2016!

No comments:

Post a Comment