Pages

Friday, December 4, 2015

Jullistan

Jag + listor = sant. Hur skulle jag kunna låta bli jullistan?

Förra årets husbygge
Pepparkakor eller lussebullar?
Oj, det var svårt, men jag tror att pepparkakorna drar längsta strået.

Skumtomtar eller knäck?
Knäck alla gånger!

Ischoklad eller marsipan?
Jag är en marsipanmänniska! Ischoklad är också gott, men inte slår det marsipan.

Köttbullar eller prinskorvar?
Nej nej nej nej nej. Där har ni ert svar.

Julkorv eller julskinka?
Julskinka, alla gånger!

Lax eller sill?
Lax! Min svaghet på julbordet är alltid gravad lax. Och rom!

Sylta eller pastej?
Vi brukar inte ha någondera så jag känner mig inte kvalificerad att svara.

Paradis eller Aladdin?
Absolut ingen skillnad. Om vi har konfektaskar hemma är de så gott som alltid Fazers.

Revbensspjäll eller lutfisk?
Revbensspjäll, även om vi inte kör med någondera av dessa heller.

Glögg eller julmust?
Glögg! Julmust är inte gott!


Rödbetssallad eller dopp i grytan?
Rödbetssallad. Dopp i grytan låter ok det med, men tror rödbetorna vinner.

Ris a la Malta eller risgrynsgröt?
Gröt!

Hemma eller borta?
Hemma. Jag är en traditionsmänniska, speciellt vid julen.

Utomlands eller Finland?
Finland, alltid. Varför tusan skulle man åka bort den bästa tiden på året?

Ge eller få?
Jag gillar båda!

Mysteriet på Greveholm eller Sunes Jul?
Greveholm! Humorn är ju för underbar!
Astrid - "Åh nej, duken! Men Leif, stå inte bara där, gör nåt!
Leif - "Vad då?"
Astrid - "Det vet väl inte jag, det är ju du som är ingenjör!"
Chokladkalender eller paketkalender?
Jag har aldrig haft en chokladkalender, eftersom familjen oftast godisstrejkade hela adventstiden. Paketkalender hade däremot både jag och min syster i många herrans år. En stor eloge åt våra gudmödrar!

Plastgran eller äkta?
Äkta alla gånger!

Arne Weise eller Ernst?
Vem? Vilka?? Vad är det här???

När vill du att första snön ska falla?
I början av november, och sen får den gärna stanna kvar till slutet av februari!


Har du haft en grön gräsmatta på julen?
Alltför många gånger.

När är det dags att pynta?
Till lillajul, dvs. lördagen innan första advent. Jag kan gå med på att sätta upp enkla ljus på balkongen/gården tidigare, för att lysa upp mörkret lite, men ljusstakar, tomtar och stjärnor kommer fram först till lillajul.

Kan du komma på nått negativt med julen?
Fokuseringen på det materiella och stressen som kan skapas då man försöker fixa en "perfekt" jul.

Favorit julfilm?
The Holiday är ju underbar!

Favorit julkalender?
Plåstrets pirat-tv är nog en klassiker! Jag tyckte också mycket om Den Vita Haren som gick 1998. Och Mysteriet på Greveholm, naturligtvis!

Blir du mättad av julen när den är slut eller vill du ha mer jul?
Det kan aldrig bli för mycket jul!

När öppnar du dina julklappar?
På julaftonskvällen, efter att vi ätit middag och hunnit slappna av lite. Back in the days började vi öppnandet efter att Tova och jag sett på julkalendern 17.45.

Favorit juldoft?
Pepparkaka (nejlika+ingefära) och hyacint.

Vad är viktigaste med julen?
Stämningen, att få umgås med familjen och slappna av.

Julkyrkan eller Kalle Ankas jul?
Julkyrkan. Har aldrig sett Kalle Ankas jul. The Snowman är det som gäller!


No comments:

Post a Comment