Pages

Friday, November 18, 2016

Kaffe och böcker

WELL WHAT DO YOU KNOW, jag hittade en till boklista att fylla i! Just den här är kombinerad med kaffe, en annan av mina stora passioner i livet. Jag såg den här på ett antal booktubekanaler, men inget säger att den inte gör sig lika bra i textform som på video.

Black - a series that is hard to get into but has a lot of die-hard fans

Jag tror att både Throne of Glass av Sarah J. Maas och A Song of Ice and Fire av George R. R. Martin passar bra här. ASOIAF höll jag själv på att lämna oavslutad då bok två drog ut och blev otroligt tråkig, men jag tvingade mig själv framåt sida för sida, och sist och slutligen betalade det ju av sig. ToG dras av lite liknande problem: den första boken är trögstartad och många är skeptiska gentemot serien också efter att ha läst den. Serien blir dock så mycket bättre i bok två, och ännu bättre i bok tre.
(Böckerna fyra och fem är så annorlunda jämförda med resten att det är svårt att få in i sitt huvud hur långt från början vi som läsare har tagit oss.)

Peppermint mocha - a book that gets more popular in the holiday season

My True Love Gave To Me-antologin. Boken innehåller tolv berättelser som alla utspelar sig kring och på sätt eller annat handlar om decemberhögtiderna. Alla väldigt mysiga och välskrivna, och jag har ingenting emot att läsa om boken varje år.



Hot chocolate - your favourite children's book

Laura Ingalls Wilders böcker om Det Lilla Huset på Prärien. För riktigt unga läsare kanske Tomtemaskinen av Sven Nordqvist.

Double shot of espresso - a book that keeps you on the edge of your seat from start to finish

Illuminae av Amie Kaufman och Jay Kristoff var en sådan bok. Six of Crows av Leigh Bardugo var en annan!

Starbucks - a book you see everywhere

Harry Potter and the Cursed Child syns överallt i gatubilden just nu då både den svenska och den finska översättningen är ganska nyutkomna. Jag som läste den i juli börjar ha processerat allt redan för ett par månader sedan, så det känns förvirrande att folk först nu börjar komma med åsikter och vill diskutera manuset.

Oops, I accidentally got decaf - a book you expected more from

Truthwitch av Susan Dennard. Ett fantastiskt upplägg, en välplanerad värld, intressanta karaktärer... och ändå var det något som inte helt klickade. Jag tror det till stor del hänger på sättet Dennard skrev, för alla ingredienser för en riktigt, riktigt bra berättelse fanns där. Jag hoppas hennes stil har utvecklats till följande bok!



The perfect blend - a book or series that has the perfect combination of bitter and sweet

I'll Give You the Sun av Jandy Nelson. Så vacker, så melankolisk, så underbar.

Green tea - a book that is quietly beautiful

Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe av Benjamin Alire Sáenz. Har du läst den vet du varför. Allt i boken talar rakt till ditt hjärta.

Chai tea - a book that makes you dream of far-off places

The Wrath and the Dawn av Renée Ahdieh. Inspirerad av Tusen och en natt målade berättelsen bilder som påminde om Disneys Aladdin och bordsspelet Alhambra.




Jag rekommenderar för övrigt alla böcker som nämns i detta inlägg!

No comments:

Post a Comment