Pages

Thursday, October 18, 2012

Dag 3: Tanken bakom mitt bloggnamn

Om jag minns rätt hade jag ganska nyligen läst trilogin Age of the Five av Trudi Canavan, i vilken den andra boken heter Last of the Wilds. Det råkar också vara namnet på en Nightwishlåt som jag tycker mycket om, och mina tankar rörde sig kring på vilket sätt jag skulle kunna använda mig av de tankar som både boken och låten gav mig. The Wilds i trilogin är människor som fått en unik, magisk gåva, medan titeln på låten snarare hänvisar till en person som njuter av ödsligheten ute i vildmarken (vilket man också kan avläsa ur den finska texten till låten). Kombinationen av de här båda tilltalade mig, och namnet One of the Wilds dök upp i huvudet. Det är menat att ha en dubbeltydig mening: både "en av de vilda" (dvs inte helt tämjd av dagens moderniteter) och "en av vildmarken".


No comments:

Post a Comment