Pages

Monday, October 15, 2012

Sonata Arctica @ Tavastia

Det är ett evenemang som jag förbisett att omnämna här i bloggen, nämligen Sonata Arcticas konsert på Tavastia 27.9. Eftersom Tova var fast i Karis fick jag sällskap till konserten med Wille, och väl inne på klubben kunde vi konstatera att Petra också var på plats.


 Jag kom väldigt snabbt ihåg varför jag tycker om K-18 klubbkeikkor: inga tjutande tonåringar, ingen trängsel och väldigt avslappnad stämning både i publiken och bandet. Jag och Wille satt faktiskt hela konserten på några roadinglådor som stod till vänster om scenen, så i praktiken satt vi på första raden och hade perfekt insyn till allt som hände på scen. Sonata drog en härlig fiiliskeikka med en mycket uppskattad akustisk del. Det överraskade mig ändå att setlistan till största del bestod av låtar från nyaste Stones grow her name och bara hade en enda låt från The Days of Grays, samt några gamla fiilislåtar (och en mycket gammal låt från deras första demo). Det fungerade, även om jag personligen inte hade tackat nej till några fler låtar från TDoG.

Tavastia hade också ordnat med en överraskning åt bandet: mitt under pågående keikka, precis då Tony höll på att introducera följande låt, blev det dags för Guldskivutdelning. Bandet, deras manager och skivans mixare och mastrare fick alla i tur och ordning ta emot sin guldskiva för Stones grow her name, och publiken gav dem applåder så taket lyfte. Resten av konserten spelade bandet med lite extra energi, och alltsom allt gjorde det kvällen extra minnesvärd!

Setlistan för kvällen:

Only the Broken Hearts (Make You Beautiful)
Black Sheep
Alone In Heaven
Losing My Insanity
Broken
The Gun
The Day
I Have a Right

Acoustic:
Tallulah
The Dead Skin
Wanted Dead or Alive (Bon Jovi cover)

Paid in Full
Shitload of Money
Replica
FullMoon

Encore:
Cinderblox 
Don't Say a Word





No comments:

Post a Comment