Pages

Thursday, September 10, 2015

Nightwish @ Ratina stadion 31.7.2015

Jag har under mina levnadsår hunnit gå på ett antal konserter, men jag tror inte att en enda har varit lika stor som den konsert Nightwish ordnade på Ratina stadion i Tammerfors i slutet av juli. Över 23 000 metalfans samlades för att lyssna till tre av Finlands största stoltheter: Nightwish, Children of Bodom och Sonata Arctica. Jag tog mig dit tillsammans med systeryster Tova, systers sambo Anton och vår gemensamma kompis Wille.

 Those about to rock...

Sonata Arctica inledde kvällen med ett timmeslångt set, i slutet av vilket Tony upprepade gånger tackade alla som köper biljetter och går på konserter, eftersom det fortsättningsvis ger dem och alla andra band möjligheten att åka runt och uppträda. Inget större fel med deras keikka, men det verkade som om scenen var lite för stor för dem. De hade inte särskilt bra kontakt varken med varandra eller publiken under hela tiden de spelade. Kanske man kan konstatera att de passar bättre i innearenor eller klubbar.
 Paus mellan två konserter

Children of Bodom drog ett fint och stadigt set och lyckades dra med publiken mer än Sonata under sin keikka, men det alla väntat på var ju förstås Nightwish.




Oj du milde vilken stämning! Den hölls i topp under hela deras keikka och skulle ha sprängt taket om ett sådant funnits på stadion. De körde en bra blandning av gamla och nya låtar, med Sleeping Sun som en absolut höjdpunkt som fick hela stadion att tystna och andäktigt lyssna till Floors röst. Om då inte höjdpunkten var de episka tio minuterna som Ghost Love Score spelades, eller den fantastiska avslutningen The Greatest Show on Earth med fyrverkerier som körsbäret på grädden på moset.


Tyvärr har jag inga setlistor att ge er denna gång, men känn er övertygade om att konserte(r)n(a) var väl värd både pengarna och resan dit och tillbaka!

No comments:

Post a Comment