Pages

Wednesday, June 29, 2011

Dag 8: Min musiksmak

Tekniskt sätt kan jag beskriva min musiksmak med bara ett ord: varierande. I praktiken är det lite mer knepigt än så, men jag ska göra mitt bästa för att förklara.

Mina spellistor domineras sedan många, många år tillbaka av rock- och (melodic) metalmusik, men det är inte nära heller allting man kan hitta där. Nigthwish, Sonata Arctica, Within Temptation, Leaves' Eyes och Blind Guardian hör definitivt till mina största favoriter, men de får ändå slåss om utrymmet med mer lugna (ibland) och fantasieggande melodier som Enya, Furahakören och soundtrack av mästare som Howard Shore, Danny Elfman och Hans Zimmer. Och när vi nu en gång talar om soundtracks så är det värt att nämna att flera filmers Original Soundtrack har funnit sin väg till mina spellistor, bland dem en hel hög Disneyfilmer. Resten är en salig blandning av spelmusik, klassiska 80-talslåtar och andra låtar jag letat upp för att jag råkar gilla dem. Jag har inga klara gränser för hurudan musik jag "får" gilla, utan lyssnar till sådan musik jag njuter av. Det kan vara rock, metal, disco, ballader eller 8-bit; mig kvittar det så länge det låter bra.

No comments:

Post a Comment