Pages

Thursday, June 9, 2011

Modellerande

Ibland är det väldigt roligt också för en själv att ens vänner går lite ovanligare utbildningar, för då kan man bli rekryterad till diverse roliga uppdrag. Stella, som går en maskerarutbildning, har två gånger den här veckan rekryterat mig som modell till hennes slutprov, som håller på denna samt nästa vecka. Slutproven går ut på att de har en och en halv timme på sig att åt sin modell fixa smink och frisyr enligt ett givet tema. Till det ska de ha gjort en layoutskiss, samt en kort bakgrundshistoria till varför modellen blir sminkad på det här sättet.

Tisdagen var ett kvällsprov för Stellas del, och temat var kvällsmakeup. Därmed fick jag en stark, mörk makeup kring ögonen, medan läpparna lämnades mer ifred. Ögonlocken målades klarrosa som mörknade till svart ut i ögonvrårna, stark eyeliner och tjockt med mascara. Den matchade sedan perfekt outfiten: svart klänning med klarrosa bälte i midjan, svartgråa, högklackade sandaler, och som accesoar en liten, klarrosa väska. Håret var lite uppsatt, men annars ganska löst hopsamlat i nacken. Men speciellt bakgrundsstoryn tyckte jag om: jag var på väg till en gala för att ta emot priset "bästa kvinnliga debutskådespelerska" för min insats i filmatiseringen av vår pjäs Dinner with Audrey. Härlig idé!
Tyvärr har jag tills vidare inga bilder av mig i den här outfiten, men de är på väg! Efter proven fotades nämligen alla modeller av en proffsfotograf!

Igår var provtemat naturlig makeup, och det var åter min tur att ställa upp. Idén för outfiten var en reklamfotografering för Finnair och Aurinkomatkat; därmed en bra förklaring för ett oskyldigt och osminkat utseende. Ögonlocken fick bara lite aprikosfärg och highlighter på sig (plus mascara och lätt inramning), och läpparna målades en väldigt naturlig färg. Håret fick jag flätat, med blommor instuckna här och där, och klädsel var min vita klänning med grönt bladmönster som jag köpte på Camden market. Själv gillade jag helheten väldigt mycket! Både bilderna fotografen tog och de som Stella tog senare verkade dessutom bli väldigt lyckade.

Eget foto från senare på eftermiddagen

No comments:

Post a Comment