Pages

Saturday, August 4, 2012

Underbar dag

Hittills har jag haft en alldeles fantastisk dag. Jag steg upp tidigt (enligt min inre klocka, dvs omkring kl. 8), och pappa och jag åkte på en segeltur med vår båt Clara. Vinden låg i från sydväst, vilket gjorde den väldigt opålitlig eftersom den kom över land, så jag fick flera gånger slåss med storseglet då en vindby ville kasta iväg det. Trots att jag i ett skede tappade balansen och slog upp en bit av smalbenet då Clara hastigt började luta skarpt och vi fick gå över stag många gånger för att komma ända fram till bryggan då vi kom tillbaka in i viken var det en trevlig tur. Det blev också sommarens både första och sista seglats, för då vi kom iland tog vi i land rodret, seglen och masten, och ikväll ska Eero och Björn ta upp Clara för vintern.

Mamma hade kokat kaffe just passligt till vår hemkomst, och vi avnjöt det i solen som plötsligt beslutat sig för att gassa på ordentligt. Mamma och pappa åkte iväg till stan med dagsfärjan (okej, det var inte så roligt eftersom det innebär ett till steg upp på ensamhetsstegen här), och då de åkt vek Eero och jag ihop seglen som hängt på tork, och sedan lärde han mig att använda vår gräsklippningstraktor. Det var oväntat lätt, och jag klippte hela stora ängen före lunch.

Nu ska vi alla iväg på en Kumlinge runt-tur med Eeros båt, och tar antagligen iland på Seglinge för att äta glass och dricka kaffe. Ikväll blir det antagligen bastu, så det här verkar arta sig till en av sommarens bästa dagar!


No comments:

Post a Comment