Pages

Wednesday, March 24, 2010

It's time for Spex!

Så dagen idag gick åt till storasyskonutbildning på ett konferenshotell i Esboviken. Det första jag möttes av då jag kom dit: en mega buffetfrukost. Fast jag ätit hemma kunde jag inte motstå frestelsen, plus det faktum att maten var gratis! Själva utbildningen var nu helt ok - alltför teoretisk för det uppdrag vi ställs inför enligt mig - men maten fantastisk. Eller, till lunch nudelsoppa...men efterrätten var jordgubbar och vaniljkräm! Plus att jag måste ha druckit fem koppar kaffe idag. Inte så bra.
Då storasyskonutbildningen tog slut gav jag Janina skjuts tillbaka till TF, bara för att själv söka mig till mötesrummet för spexgruppens möte. Nästa veckas tisdag ska TF:s phuxar ordna en sitz för sina storasyskon för att tacka dem för det gångna året. Hälften av oss ordnar det praktiska med sitzen, som mat, sittordning, att någon sångledare är på plats, medan andra hälften har till uppgift att planera ett spex som vi uppträder med på sitzen. Jag minns inte om jag här har talat om det tidigare, men det kommer att bli totalt awesome. Vår grundidé är en gammal gubbe som ser på tv, och det han ser i tv;n utspelar sig på en annan scen. Till exempel gör vi parodi på stuvarnas strejk i Finland, Tiger Woods affär, Dressman-reklam och Ostos-tv. Jag ska spela en teknolog som tar över stuvarnas jobb, och naturligtvis blir stuvarna fly förbannade. Så det kör igång en fin fightscene i värsta Mortal Combat-anda! Jag får ropa ut attacker som "Laplace!", "Taylorpolynom!" och "Komplexa tal!" medan stuvaren (som fått en magistersutbildning från Hanken [Handelshögskolan]) har attacker som "Mammas BMW!", "Bokslut!" och "Kvarskatt!".
Diskret kommentar: Hanken och Tekniska Högskolan är urfiender på ett skämtsamt sätt.
Spexet avslutas med en sång som vi idag skrev ihop på en timme. Melodin vi använder är Katy Perrys Hot N Cold, men det enda jag kommer ihåg så här på rak arm är refrängen. Men visserligen, för att förstå något av versen borde ni se vårt spex.

Teknolog is the shit
och Hanken got kicked
Diplomingenjör
han vet vad han gör
Har mössa med tofs
bär stold den, förstås
Med halaren på
mot Wappen vi gå.

Ni! Ni har tagit hand om oss här.
Vi! Snart blir vi teknologer!


(©Frida, Emil, Micke E, Micke S, Lukas, Otto)

Det här spexet kommer att bli totalt awesome. Jag måste se till att få det videofilmat. Vi har några omstarter planerade (t.ex. en annan, snuskig, version av sången), resten får gå på improvisation.
En överraskning som vi fick höra i förrgår var att vi dessutom ska uppträda med en modifierad version av spexet på en liten tävling för phuxar. Jovisst, varför inte, det är ändå inte förrän i slutet av april. Då hinner vi till och med öva lite mer!

No comments:

Post a Comment