Pages

Friday, February 19, 2016

10 saker du inte visste om [valfritt ämne]

Jag hyser en stark motvilja mot clickbait-rubriker likt den ovan. Egentligen känner jag så gentemot vilken som helst slags rubrik som fiskar klick (vilket är orsaken till att Klikinsäästäjä är en av mina favoritsidor på Facebook), men dessa "topp n grejer du inte visste" retar extra mycket gallfeber på mig, speciellt då det handlar om ett fenomen eller en fandom jag är bekant med. Man kan argumentera att artiklarna riktar sig till personer som inte är så insatta i ämnet, men då de flesta artiklar av denna kaliber som underrubrik eller ingress har någon form av texten "inte ens de största fansen visste detta" så smäller det av i min hjärna.

För det första, bästa artikelförfattare: ni underskattar min (och många andras) förmåga att minnas små och stora detaljer om något som intresserar mig. Är det en detalj från en bokserie jag älskar? Jag minns den, var så säker på det! För det andra förekommer det så gott som alltid en detalj som framkommit via något slags extramaterial, som bakom kulisserna på en film eller i en ledsagarbok (jösses, jag kommer inte på någon bra motsvarighet till companion) till en serie. Har ingen av dessa artikelförfattare någonsin varit med i en fandom? Jag kan garantera att man väldigt snabbt får höra om dylika detaljer även om man inte själv söker upp dem!

Jag blir förgrymmad på antalet dylika artiklar som cirkulerar på diverse sociala medier. De flesta upprepar samma fakta man redan läst i tiotals liknande artiklar, eller lyfter upp något som var en nyhet i fandomen för fem år sedan, plus minus ett par år. Ja, jag är mycket medveten om att jag kunde sluta läsa dylika artiklar, och faktum är att jag väldigt, väldigt sällan klickar på sådana länkar nuförtiden. Jag kände bara för att lufta min frustration lite grann. Rant over!


Seriöst, om jag snubblar över något jag glömt eller inte känt till gällande mina favoritfandoms blir jag mycket förvånad. Samt reagerar så här:


No comments:

Post a Comment