Pages

Thursday, February 11, 2016

Födelsedagspresenter och fandomnyheter

Det är inte ens med flit jag skriver ett tredje Harry Potter-inspirerat inlägg i rad. Var man online igår är chansen stor att man såg en ganska stor nyhet cirkulera som berör just den fandomen: manuset till J.K. Rowlings nya pjäs The Cursed Child kommer att släppas i bokform den 31 juli i år. Det är inte en prequel, förresten, för de som inte följer JKR på Twitter och inte ser de tusentals tweets hon får, i vilka folk talar om pjäsen som en prequel, frågar om det faktiskt inte är en prequel, är hon säker, osv. Hon började använda hashtaggen #notaprequel i varenda tweet hon skriver angående pjäsen, men det verkar ändå inte gå hem hos folk. Nej, pjäsen utspelar sig faktiskt 19 år efter böckerna, dvs år 2017.

Personligen är jag väldigt glad över beskedet! Pjäsen spelas enbart på West End i London (åtminstone tillsvidare), men nu kommer alla att ha möjlighet att ta del av berättelsen även om man inte kan ta sig till London för att se pjäsen. Det är ju inte samma sak, men definitivt bättre än att bara få reda på vad som händer via återberättanden i andra hand. Vi får se om pjäsen senare sätts upp även annanstans.


En av mina födelsedagspresenter visade sig också vara HP-relaterad, då mina föräldrar köpt den illustrerade utgåvan av PS åt mig! Jag har lyckats motstå frestelsen att bläddra igenom den för att ta mig en titt på bilderna (som jag hört är fantastiska), för jag vill hellre se dem i sitt sammanhang medan jag läser boken. Jag har en känsla av att det kommer att bli början på en till Pottergenomläsning för mig...


What if? har jag redan börjat läsa med stort intresse, eftersom jag följt Randall Munroes webcomic xkcd i flera år. Okej, flera av what if-svaren har jag också redan läst då de publicerades på hans hemsida, men det finns några nya i boken, och de tål omläsning. Och en bok som levererar sidor som följande:


...jag menar, what's not to like?

No comments:

Post a Comment