Pages

Thursday, February 4, 2016

Harry Potter-dagen!

Inbitna Potterfans rynkar antagligen pannan just nu. Vad då Harry Potter-dagen den fjärde februari? Det är ju den 31 oktober, eller så 31 juli då både Harry och J.K. Rowling firar födelsedag. Biblioteken i Helsingforsregionen firade dock Harry Potter-dagen idag med en mängd olika program på olika håll. Jag svängde förbi Dickursby bibliotek på väg hem, och fick glad i hågen iaktta en ny generation Potterfans syssla med olika aktiviteter relaterade till böckerna. Tidigare på dagen hade det tydligen ordnats sorteringsceremoni, trollstavsverkstad och frågesport, och då jag tittade in väntade flera ivriga barnfamiljer på att kvällens trollkarlscocktail skulle börja (ordet HelMet använder är velhokimara, men jag har absolut ingen aning om hur jag skulle översätta det ordet).


Jag tyckte det såg supermysigt ut! Dickursby bibliotek har en egen barn- och ungdomsavdelning som annars också är väldigt trevlig (jag har många gånger sett ungdomsgäng hänga där), och med lite HP-dekorationer blev den bara bättre. Några flickor satt och färgade elevhemsemblem, en av dem med en gryffindorslips runt halsen, och flera andra av barnen hade också försökt klä sig enligt temat. Min favoritgrej var nog fotobåset där man kunde ta bild av sig själv i samma slags ram de i filmerna använde för efterlysningsaffischerna. Där fanns till och med lösmustascher man kunde ta på sig! Några flickor ockuperade dock båset så gott som konstant, och jag ville inte fota dem utan deras medgivande. Några av de äldre barnen (10-12-åringar enligt min uppskattning) gav mig lite sneda blicka och undrade ganska tydligt vad jag gjorde där (en GAMLING bland oss ungdomar?!!?). De var fint klädda och visste tydligen en hel del om HP-världen, lät det åtminstone som på sättet de pratade, men jag bara log och såg mig omkring med min Hufflepuffhalsduk hängande om halsen. Fast det ska erkännas att jag hade lust att marschera upp till flera av barnen och säga "Då när JAG var i din ålder fanns det bara FYRA Harry Potter-böcker, och vi måste vänta flera ÅR på att få läsa hela serien!"


Jag var lite ledsen över att ha missat frågesporten, men å andra sidan antar jag att de skulle ha ställt alla frågor på finska, och jag har aldrig läst böckerna på det språket. Då de flesta namn (personer, trollformler, platser, you name it) är översatta till något annat på finska skulle jag antagligen ha klarat mig mycket sämre än någon som läst ens en bok på finska. Lite perspektiv på ens kunskap! Jag står dock fast vid att de finska omslagen är några av de fulaste jag sett.

Jag applåderar verkligen HelMets initiativ att ordna något sådant här! Allt som lockar fler personer till biblioteken är hemåt!


No comments:

Post a Comment