Pages

Saturday, February 6, 2016

Identitetskris

För att fortsätta på Harry Potter-temat: passligt till min födelsedag märkte jag att Pottermore tagit tillbaka några av de gamla funktionaliteterna och åter erbjuder sorterings- och trollstavsquiz för de som registrerar sig. Jag har haft ett konto på Pottermore ända sedan det öppnades upp för betatestning, så naturligtvis fixade jag det kontot i skick igen. Men sedan började jag fundera... skulle resultatet se annorlunda ut om jag idag gjorde om elevhemstestet?

Till saken hör att jag identifierar mig som en Hufflepuff. Det har jag gjort sedan jag som 12-13-åring registrerade mig på numera nedlagda hogwarts.nu och via deras (väldigt rudimentära) test blev sorterad till det elevhemmet. De flesta bra test jag gjort på nätet tyder på samma sak, varav ett av de bättre klassade mig som en Ravenpuff, dvs en blandning mellan Hufflepuff och Ravenclaw. Då jag registrerade mitt första konto på Pottermore placerade testet mig också i Hufflepuff, vilket gladde min själ! Testet där är trots allt baserat på en algoritm J.K. Rowling tagit fram, så man tycker att det borde vara tillförlitligt.

Nyfikenheten tog över, så jag registrerade ett nytt konto, gjorde elevhemstestet, och...


[beklagar kvaliteten, min telefon har beslutat sig för att bra bilder inte är så viktiga]

Kris!! 

Jag har aldrig identifierat mig som en Gryffindor, och jag gör det nog inte i fortsättningen heller. Kanske jag bara är inne i en sådan fas i mitt liv just nu att lite mer mod behövs i vardagen (hej jobbansökningar och att ringa okända personer). Intressant nog hade också min trollstavs egenskaper ändrat från 12½ tum lång av lärkträd med drakhjärtesträng som kärna till 12¾ tum lång av vinranksträ med fågel fenixfjäder som kärna. Måste ta och läsa upp om träslagen och kärnorna igen för att se vad det innebär för min karaktärsförändring...

No comments:

Post a Comment