Pages

Monday, January 18, 2016

Med högtalare och mikrofon i bakluckan

En ny vecka har rullat in, men för mig känns det som om jag skulle behöva en till ledig dag. Både lördag och söndag hade fasta programpunkter jag måste anpassa mig kring, vilket får det att kännas som om jag inte alls haft ledigt. Att flänga Nyland runt med mätutrustning tycks vara mentalt tyngre än jag förväntade mig. Som tur är börjar jag ha de flesta kyrkorna som ligger mer avsides mätta, så jag kan övergå till kyrkorna inne i Helsingfors.

Nog för att t.ex. Lappträsks kyrka var riktigt vacker i skymningen

För att klargöra: jag har börjat göra mitt diplomarbete (diplomingengörers motsvarighet till pro gradu) som kommer att handla om kyrkoakustik i Finland. Jag mäter en mängd akustiska parametrar i flera olika kyrkor, analyserar dem, och försöker hitta gemensamma nämnare och/eller vad som skiljer de olika typernas kyrkor åt. Byggnadsakustik är ett ämne som jag märkt att de flesta inte ens tänker på att existerar (förståeligt nog), så varje gång jag dykt upp i en kyrka har jag fått dra samma förklaring för den närvarande vaktmästaren. Jag börjar bli ganska bra på den nu! De flesta har, då de insett vad det egentligen handlar om, varit väldigt intresserade, och jag har redan fått börja skriva en lista över vilka församlingar som vill se resultaten då jag är klar med arbetet. Inte så illa! Det är alltid roligt att göra något som folk faktiskt är intresserade och har nytta av!

Denna vecka har jag tills vidare två mätningar inbokade på onsdagen, sedan flyr jag iväg till Karis och Ungdomens Kyrkodagar för fyra dagar. Men veckan efter det har jag en verkligt spännande mätning på kommande, i Tempelplatsens kyrka! Det torde bli intressant!


No comments:

Post a Comment