Pages

Saturday, January 2, 2016

Mina favoritböcker år 2015

2015 blev för mig året då jag åter började besöka biblioteket någotlunda regelbundet och ökade mitt antal lästa böcker enormt jämfört med flera år tidigare. Speciellt glad är jag åt att jag läste så många nya böcker, flera av dem sådana som jag fått rekommenderat åt mig på internätet (tack booklr). Men "vad gör man med en snäcka om man ej får visa den," som Tove Jansson så klokt skrev. Därför vill jag dela med mig av de bästa böckerna jag läste år 2015!

Alla böckerna på listan är sådana jag läste för första gången år 2015, och som jag gav åtminstone fyra stjärnor åt på Goodreads. De har alltså inte nödvändigtvis publicerats år 2015; det väsentliga är att jag läste dem det året. Böckerna är inte ordnade i någon slags rangordning, utan presenteras ganska långt i den ordning jag läste dem. Enjoy!

My True Love Gave To Me, editerad av Stephanie Perkins
5/5

Tolv författare har skrivit var sin novell som på sätt eller annat relaterar till julen, nyår eller annan högtid i december. Jag tipsade redan om boken i ett tidigare inlägg och står fast vid vad jag skrev i det. Berättelserna är fina, mysiga, romantiska, och perfekta att läsa när som helst, men speciellt under adventstiden.
Recension på Goodreads



Throne of Glass-serien, Sarah J. Maas
Throne of Glass, 4/5
Crown of Midnight, 5/5
Heir of Fire, 5/5
Queen of Shadows, 4/5
The Assassin's Blade (prequel novellas), 5/5

Okej, den här serien har hajpats helt otroligt online, och ärligt talat kändes det som om alla överdrivit då jag väl läste böckerna. Trots det lyckades berättelsen fånga mig, och den tredje boken i serien tror jag är en av de bästa böckerna jag läste under hela året. Lönnmördare, magi, faeries, och en kickass kvinnlig huvudperson - vad mer kan man önska sig?
Recensioner på Goodreads: ToG, CoM, HoF, QoS, TAB



Erebos, Ursula Poznanski
5/5

Ett MMORPG-liknande datorspel sprider sig bland eleverna i en skola, och mystiskt nog kräver spelet att de också utför vissa handlingar i det verkliga livet för att kunna fortsätta spela. Men ju djupare in i spelet eleverna tränger, desto konstigare och farligare blir spelets krav, tills man måste fråga sig vad spelet riktigt är ute efter, och hur långt vissa är beredda att gå för att nå ända till slutet.
Den här boken var fantastisk och en jag helhjärtat rekommenderar! Jag tror den går hem bättre hos folk som själva spelat datorspel (speciellt RPG:n), men handlingen torde fascinera vem som helst.
Recension på Goodreads

Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe, Benjamin Alire Sáenz
5/5

Hjärtvärmande om vänskap och kärlek, om att vara tonåring, om att försöka komma på vem och vad man är. Handlingen är simpel men realistisk, jordnära och varm, och jag kunde knappt sluta läsa då jag öppnat boken. Extra plus för att boken handlar om två sorters minoriteter, kulturell och sexuell.
Recension på Goodreads



Engelsfors-trilogin, Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandberg
Cirkeln, 5/5
Eld, 5/5
Nyckeln, 5/5

Tonårshäxor som alla behärskar ett av sex element och måste förhindra en stor katastrof. Låter det inte lockande? Think again, my friend! Författarna har lyckats skapa en ytterst intressant nutida fantasyhistoria som utspelar sig i Sverige och har en fantastiskt brokig skara karaktärer. Jag älskade hur de utvalda inte plötsligt blev några supermänniskor då deras krafter vaknade, utan fortsatte vara tonåringar med allt vad det för med sig. Det gjorde hela berättelsen mer levande, och att man får läsa ur flera karaktärers synvinkel ger verkligen perspektiv på de olika problem som kan förekomma i unga tjejers liv. Böckerna är klart riktade mer mot ungdomar, men passar enligt mig utmärkt även för äldre läsare!
Recensioner på Goodreads: Cirkeln, Eld, Nyckeln



The Scorpio Races, Maggie Stiefvater
4/5

Varje år ordnas the scorpio races på ön Thisbys strand. Tävlandena rider på vattenhästar, och vad som är säkert är att någon kommer att få sätta livet till. Vattenhästarna är vilda bestar med smak för blod, men huvudpersonen Puck är fast besluten att vinna loppet med sin vanliga häst, trots att vattenhästarna är större, starkare och snabbare, för att inte nämna livsfarliga för både henne och hennes häst.
Maggie Stiefvater har skapat en väldigt levande berättelse kring myterna om vattenhästar. Trots att det sist och slutligen händer väldigt lite i boken får vi undan för undan veta mer om livet på ön, om loppet, om Pucks bakgrund, och om Sean, bokens andra huvudperson som verkar ha en nästan övernaturlig förmåga att tygla vattenhästar. Den höll åtminstone mig fascinerad ända till slut!
Recension på Goodreads

Grisha-trilogin, Leigh Bardugo
Shadow and Bone, 5/5
Siege and Storm, 5/5
Ruin and Rising, 4/5

Jag har redan talat om dessa böcker tidigare, så jag ska inte låta dem ta upp alltför mycket plats här. Jag föll hals över huvud för den här serien. Allt bara klickade: omgivningen, karaktärerna, magin, moralens gråzon. De introducerade dessutom min favoritskurk (seriöst, finns det ingen bättre översättning av ordet villain?), the Darkling. LÄS. DEM.
Recensioner på Goodreads: SaB, SaS, RaR

Carry On, Rainbow Rowell
5/5

I princip en parallellvärlds Harry Potter, eftersom böckerna om bokens huvudperson Simon Snow ursprungligen förekom i Rowells bok Fangirl. Carry On är hur Rowell skulle ha skrivit en bok i serien om Simon Snow, inte hur de var skrivna i hennes Fangirl-universum. Det låter kanske förvirrande, men det är bara bakgrunden till den här boken. Handlingen avspeglar inget av det. Tänk dig en ny Harry Potter-bok men för en lite äldre läsarskara, med Draco Malfoy som en vampyr, och med Voldemort som en mystisk kraft som suger ut all magi från ett område. Och det att den här boken får mig att vilja läsa alla sju böcker om Simons tidigare år vid skolan säger en hel del!
Recension på Goodreads


Jag läste dessutom om hela Lord of the Rings, men om man vid det här laget inte vet att det är min favoritserie genom tiderna och att jag absolut och helhjärtat rekommenderar den åt varenda levande människa, har man bara inte lyssnat tillräckligt på mitt babblande om Tolkiens värld. 10/5.

No comments:

Post a Comment