Pages

Sunday, May 13, 2012

Blogglista

Emzi kastade vidare en utmaning till mig, så vad kan man göra! Det här är blogglistan.

1. Hur länge har du bloggat?
Våren 2010, efter att jag tydligen blivit påverkad av Emzi. :)

2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut, en månad innan du själv började blogga?
Att folk skriver mycket onödigt om sina liv, men också om många intressanta diskussionsämnen.

3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?
Jag har nog aldrig varit förälskad i en blogg.

4. Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?
Jag har egentligen ingen åsikt. Jag skrev väl ungefär som jag fortfarande skriver, men med mycket färre förklaringar. Tydligen antog jag att folk vet vad jag talar om då jag skriver "telekommunikationens grunder".

5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet, som läsare?
Omkring 10 om jag räknade rätt. Plus random inhopp här och där.


6. Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar (t.ex. teknikbloggar, modebloggar, politiska bloggar)?
Alla dagboksbloggar, faktiskt.

7. Nämn en bloggare som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om.
Jag har inget svar på den här.

8. Nämn en bloggare som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om.
Inte på den här heller...

9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?
"Vitsit vad du är kvinna" var väl den senaste kommentaren om att jag bloggar. :D

10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
Jag har inte frågat, men jag hoppas ju det.

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden?
Gränsen svävar lite fram och tillbaka beroende på hur jag känner mig. Jag har ibland en stor lust att skälla ut någon i bloggen, men saken skulle knappast bli bättre då, så hittills har jag kunnat låta bli.

12. Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför.
Detaljer om balettens förehavanden är t.ex. en sak. Så tycker jag inte heller att folk har något att göra med t.ex. mitt sexliv.

13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du?
Säkert i viss mån. Man blir ju alltid glad då någon säger att den har läst ens blogg!

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?
Igen, i viss mån. Men för helt och hållet krävs afk.

15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen? I sådana fall: Var de som du trodde att de skulle vara, eller blev du förvånad?
Inte via bloggen, men via olika forum. De var trevliga typer!

16. Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?
Hmmtja. Folk som bara skriver saker för att få uppmärksamhet blir knappast bättre personer av att vara gnälliga/tjatiga/dramaqueens i sin blogg.

17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar? Och i sådana fall: Hur har du hanterat detta?
Nej.

18. Har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?
Säkert har jag det, men kommer inte på något just nu.

19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?
Att jag stressar över något jag borde blogga om men inte har tid att göra det.

20. Tror du att du fortfarande bloggar om två år? I sådana fall: Tror du att ditt bloggande har förändrats då?
Jag hoppas det, för det är ju lite som en dagbok, och dagböcker är alltid intressanta att läsa i efterhand.

21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra?
Bloggare har redan ett visst inflytande här och där, och jag tror att det kommer att växa i framtiden.

22. Avslutningsvis 1: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?
Det har betytt en kanal att berätta för folk om vad som händer i mitt liv, och en dagbok att läsa i efterhand.

23. Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig?
Man får se händelser från en annan persons perspektiv, vilket är väldigt uppfriskande!

24. Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten:
Johanna, Jeanette, Joni, Tatu och Tova.

3 comments:

  1. Bra att du utmana Joni! Hihhi! :D

    ReplyDelete
  2. "Vitsit vad du är kvinna"
    nää hahaha :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bloggande är tydligen typiskt kvinnligt. :D

      Delete