Pages

Monday, May 7, 2012

California day 2: San Francisco

Vår första hela dag i USA ägnade vi åt att vara turister. Dagen började med morgonmål i hotellets restaurang, där jag för första gången smakade på American pancakes och den filmjölksliknande smet som amerikanerna kallar för "yogurt". Jag var tydligen den enda i familjen som sov en obruten 11 timmars nattsömn; alla andra hade vaknat i något skede på natten och haft svårt att somna om. Vi hade tänkt vara ordentliga turister och ta en tur med Cable car, stadens kända spårvagnslinje, men kön vid ändhållplatsen (typ 500m från vårt hotell) var löjligt lång, så i stället hoppade vi på en taxi som körde oss till Lombard street, the crookedest street in the world.


Gatan är känd bara för att den är så jäkla krokig och brant (även om det finns mycket brantare gator i SFO), så jag gissar att husen däromkring är rätt så dyra. Fast det måste vara jobbigt att köra in i sitt garage!
Från Lombard street promenerade vi ner till Fisherman's Wharf, ett till av SFO:s landmärken. Vi tog en kort promenad i hamnen, och såg en brandbil i bästa Kalle Anka-stil, innan vi letade upp the Rainforest Café där vi mötte släktingarna Glenn (mammas kusin), Twyla (hans fru) och Karen (deras dotter). Cafét var riktigt mysigt, inrett så att det ska se ut som en regnskog, komplett med djurstatyer och -dockor, men det var lite irriterande att man måste höja rösten för att göra sig hörd. Alla djur förde nämligen ljud så gott som hela tiden, och med en halvtimmes mellanrum drog ett åskväder (endast ljudeffekter, som tur var) över caféet, vilket gjorde alla djurdockor ännu mer upprörda. Att träffa släktingarna var dock väldigt trevligt, och jag fick för första gången uppleva en drink med "cherry on top". Fantastiskt god, och jag fick behålla glaset!


Efter att ha sagt hejdå åt släktingarna fortsatte vi promenaden ner till Pier 39. Där hade vi utsikt över bukten från motsatt håll jämfört med igår, och fick också se flera sjölejon slappa på några flytande bryggor. Alcatraz syntes också närmare från den här sidan bukten. Vi hann med ett besök till Hard Rock Café, där vi köpte våra första souvenirer, innan vi styrde stegen mot Chinatown och sedan till hotellet. Efter en kort andningspaus och klädbyte (trots att det bara var ungefär 15 grader får man varmt då man går i solen i uppförsbacke med jackan på) styrde jag, mamma och Tova våra steg till den gigantiska Macy's vid Union square. Sju våningar med kläder, skor och väskor är inte alls något dåligt ställe att tillbringa några timmar på! Högst upp i varuhuset fanns The Cheesecake Factory (mitt inre the Big Bang Theory fan jublade) där vi sedan åt middag och hade Californiens vänligaste kypare vid vårt bord. En normalstor portion pasta var dock alltför mycket för mig att tackla, trots att den var hur god som helst. In America everything is bigger, indeed.
Mamma och pappa drog sig tillbaks till hotellet efter middagen, men jag och Tova spenderade ett par trevliga timmar i den närbelägna Victoria's Secret, där vi bl.a. fick våra mått tagna, och fick prova på olika sorters modeller i precis rätt storlek. Varför finns inte den butikskedjan i Finland? Bättre underkläder, speciellt bekväma och snygga bh:n, får man leta efter!
Jag försökte göra lite skolarbete på kvällen, men misslyckades ganska fatalt och spelade i stället Pokémon Yellow på min telefon. Inte helt dåligt det heller.


No comments:

Post a Comment